Ben je als huurder verantwoordelijk voor glasschade?
Stel je voor: je trekt de deur nét iets te hard dicht waardoor er een barst of breuk ontstaat in het raam van deze deur. Moet je dan zelf een glaszetter inschakelen en de kosten betalen, of valt dit onder de verzekering van je huurhuis? Een goede vraag! Wie het glas moet vervangen de rekening moet betalen hangt af van de situatie en de oorzaak van de schade. Zo kan er glasschade ontstaan doordat je zelf onhandig bent geweest, maar is er ook soms een breuk ook als gevolg van achterstallig onderhoud. Of kan een ruit kapotgaan door inbraak of een ongeluk. De aanleiding bepaalt ook wie verantwoordelijk is.
In dit blogartikel lees je meer over wat je moet doen bij glasschade als je een huis huurt, en wie bij glasbreuk de schade moet betalen.
Wat te doen bij glasschade?
Bij glasschade is het in de eerste plaats belangrijk dat de omgeving veilig is. Zorg ervoor dat niemand zich kan verwonden en ruim het glas voorzichtig op.
Neem als de omgeving veilig is meteen contact op met je verhuurder. Samen kunnen jullie bespreken wie verantwoordelijk is voor de reparatie.
Blijkt het dat jij als huurder verantwoordelijk bent om de schade te betalen? Dan moet je een erkende glaszetter inschakelen voor de reparatie. Bewaar de factuur van de reparatie goed, want kun je later nog goed gebruiken voor je claim bij je inboedelverzekering.
Fotografeer de schade en bewaar alle communicatie met zowel de verhuurder als de glaszetter. Hier kan je iets aan hebben als er later onduidelijkheden of gedoe ontstaat over wie verantwoordelijk is voor de reparatiekosten.
Wanneer is de huurder verantwoordelijk?
Vaak ligt de verantwoordelijkheid voor glasschade bij de huurder als deze ontstaat door een incident. Denk hierbij aan een bal die per ongeluk een raam beschadigt of een voorwerp dat tegen je raam aanstoot en leidt tot schade.
In zulke gevallen wordt van de huurder verwacht dat zij de kosten om de ruit te vervangen zelf op zich nemen.
Overmacht en uitzonderingen
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Bijvoorbeeld als glasbreuk wordt veroorzaakt door extreem weer is zoals hagel of een zware storm. Of als gevolg van een inbraakpoging. In deze gevallen is het niet de schuld van de huurder maar is er sprake van overmacht. Dan moet de verzekering of de verhuurder betalen voor de reparatie.
Groot en klein onderhoud
Het verschil tussen groot en klein onderhoud bij glasschade bepaalt vaak óók wie de rekening betaalt. Het vervangen van één kapotte ruit wordt vaak beschouwd als klein onderhoud. Je kunt het relatief snel en makkelijk laten vervangen en de kosten blijven beperkt. In dit geval wordt verwacht dat huurders zelf de kosten op zich nemen.
Groot onderhoud, zoals het vervangen van meerdere oude ramen valt daarentegen onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder.
Huurcontracten en verzekeringen
Weet je het niet zeker? Pak dan even het huurcontract erbij. In het huurcontract staat vaak een afspraak over wie bij glasschade verantwoordelijk is. Sommige huurcontracten hebben duidelijke regels over wie de schade moet betalen. Of verplichten de huurder een aparte glasverzekering af te sluiten. Het is dus slim om je huurcontract goed door te lezen om te weten wat jouw verantwoordelijkheden zijn als er glasschade is.
Wanneer is de verhuurder wél verantwoordelijk?
Er zijn situaties waarin de verhuurder wél verantwoordelijk is voor glasschade in de huurwoning. Dit is bijvoorbeeld het geval als de schade te wijten is aan gebreken in de woning die er al waren voordat jij erin ging wonen. Stel, de ramen zijn erg oud en fragiel, zoals bij enkel glas. In zo’n geval is het raam kwetsbaar en breekt het sneller.
Als de verhuurder nalatig is geweest in het onderhouden of vervangen van het glaswerk, moet hij ook de schadekosten voor zijn rekening nemen. Bijvoorbeeld, als een raam breekt omdat het in slechte conditie is.
Als huurders problemen ervaren met glaswerk dat gemakkelijk breekt vanwege veroudering, is het slim om dit direct aan de verhuurder te melden.
Conclusie?
Wie verantwoordelijk is voor de kosten bij een kapotte ruit of glasschade wordt bepaald door de situatie. Hierbij zijn de volgende vragen van belang:
1. Hoe is de schade aan de ruit precies ontstaan?
2. Wat staat er vermeld over dit soort schade in het huurcontract? En zijn er afspraken gemaakt over wie verantwoordelijk is voor dit soort kosten?
3. Valt het herstellen van het glas onder klein of onder groot onderhoud?
Om onverwachte kosten te voorkomen is het bovendien goed om vooraf alvast op de hoogte te zijn van wat er is vastgelegd in het huurcontract.
Blijkt dat jij als huurder degene bent die het herstel of vervanging van een gebroken ruit moet regelen? Wacht dan niet te lang met de reparatie. Schakel een professioneel glasbedrijf zoals Glas-Gigant in. Wij kunnen vakkundig en snel je raam vervangen of de schade herstellen!
Veelgestelde vragen
Welke verzekering moet ik afsluiten om glasschade te dekken?
Als huurder moet je een inboedelverzekering afsluiten. Deze dekt glasschade aan je persoonlijke spullen. De verhuurder sluit een opstalverzekering af voor grote schade aan het pand.
Hoe zit het met het vervangen van oude kozijnen?
De verhuurder is verantwoordelijk voor groot onderhoud, zoals het schilderwerk en het vervangen van poreuze kozijnen. Zeker als er sprake is van houtrot en afgebladderde verf. Als huurder ben je alleen verantwoordelijk voor dagelijks klein onderhoud, zoals schoonmaken en kleine reparaties. Of voor (glas)schade die door jou zelf wordt veroorzaakt.